Livet förändras (varning för mamma-sentimentalitet deluxe)

Det senaste två åren har ju förändrat allt.
I flera år jobbade jag på Bolanche och tiden jag inte jobbade spenderade jag mest med Emma eller nåt av mina syskon, slappandes på nåt fik eller hemma i lägenheten. Tänk om man DÅ kunde uppskatta hur skönt det var att bara ta hand om sig själv och endast se till att mätta sin egen mun. Man kunde vara pank en vecka innan lön utan att det gjorde något, man kunde ju äta nudlar och knäckebröd varje dag tills kulorna rullade in på kontot, inga problem. Nu fungerar det iinte riktigt så längre. Det förändrades samma dag som plusset uppenbarade sig på stickan, känslan av ansvar började infinna sig, sakta gick det men den smög sig på och vips 9 månader senare så var föremålet för ens ansvar ute i luften att ta på.
Pengar måste alltid finnas till mat och kläder och oväntade utgifter, saker går sönder, blöjor måste ju finnas annars får man springa efter med trasa då men hur kul är det?
Men innan allt detta så tog man för givet att man skulle få duscha när man ville och sova när och hur länge man hade lust med. Idag är det lyxvaror. Man uppskattar sällan det kan har förens det är borta och så är det ju med allt men jag vill ibland bara skrika rakt ut när jag hör folk säga saker som: Jag har haft så tråååkigt som bara har legat på soffan hela dagen och kollat på film/tv men sen inser jag att det självklart är tråkigt för dem som gör det så ofta. Samma sak hade för mig varit rena himmelriket att få göra en dag och då ska det inte finnas tvätt att grejja med, disk att diska eller en toa att städa så långt ögat når.
Nu låter det som att det bara är drygt att ha barn och så är det ju verkligen inte, det är det bästa jag har gjort i mitt liv, min son.
Han kan få mig att känna sån kärlek och värme att jag kan få tårar i ögonen bara av att tänka på honom, jag saknar honom när han är borta fast jag tycker att det är skönt också naturligtvis men han finns alltid i mina tankar och jag kan komma på mig själv på bussen tex. med att sitta och småle åt något han har gjort.
Han gör mig så stolt när han gör något nytt han har lärt sig och samtidigt som han kan få mig att bli helt tokig av frustration så att tårarna sprutar så kan han samma minut få mig att skratta och glömma på en sekund vad jag var arg över.
När han kommer och ger mig en kram spontant så går en våg igenom mig av värme och kärlek så allt negativt som finns runtom bara suddas ut.
Herregud vad sentimeltalt det blir haha men sanningen är den att alla klyschor stämmer, iallafall 98% av dem.
Man kan inte föreställa sig känslan innan man själv är där.
Sen tycker jag att det är viktigt att man behåller sin egen person också och inte går helt upp i barnet och förtränger att man har haft ett liv innan för det tror jag man blir en bättre förälder om man kommer ihåg.
Min bästa kompis sa till mig när jag hade dåligt samvete föratt jag skulle göra nåt, jag minns inte vad men jag hade dåligt samvete iallafall och hon, denna visa kvinna sa just det, att hon trodde man blev en bättre mamma/pappa om man gjorde saker på egen hand ibland och bara fick vara just personen man är, inte mamma eller pappa just för stunden och jag kunde inte sagt det bättre själv.

Kommentarer
Postat av: Emma skrpan

Men ditt lilla gull vad du skriver bra! Jag blir lite tårögd! Och du, du är väldens bästa mamma :) det tycker jag verkligen! Jag brukar tänka på det när vi umgås och jag ser dig prata eller ge Ali mat. Du är liksom inte så där rädd och hysterisk utan du låter han äta själv och smaka på allt. Man har ju sett många som inte låter ungarna smaka något alls utan bara låter dem äta barnmat tills som är 20 år (nu överdrev jag liiiite) du är iaf bäst och har en unge som är precis lika bäst som sitt moderskap. Pussar och kramar till dig och Alibaba från erat största fan :)

2010-10-04 @ 19:03:14
URL: http://tikkamasalen.blogspot.com
Postat av: sirre

Men nu blir jag då grinfärdig!!!! Jag har så svårt att se det själv så gud va glad jag blev nu när du säger så, du ska veta vad det tog bra =)

du är den bästa vännen man kan ha som är så generös med allt du bara kan och inte är rädd att ge komplimanger, dessutom verkar du veta exakt när man behöver dom som mest <3 love you mest min största idol!

2010-10-04 @ 21:23:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0